plus
reset
minus
plus
minus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۲۴۵۸
مدیریت آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه‌برداری کشور اعلام کرد:

بیش از 6300 کیلومتر هیدروگرافی از خلیج فارس در سه ماهه اول سال 99 توسط شناور ایران آبنگار

علی سلطانپور مدیر آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه بیش از 6300 کیلومتر هیدروگرافی از آب‌های خلیج فارس در سه ماهه اول سال 99 توسط شناور ایران آبنگار انجام شده است؛ از ادامه فعالیت این شناور در آب‌های کشور به منظور تکمیل داده‌های هیدروگرافی خبر داده و ابراز امیدواری نمود که داده‌های جمع آوری شده پس از تهیه چارت‌های ناوبری دریایی به منظور ناوبری ایمن و سایر فعالیت‌های دریایی مورد استفاده قرار گیرد.
بیش از 6300 کیلومتر هیدروگرافی از خلیج فارس در سه ماهه اول سال 99 توسط شناور ایران آبنگار
plusresetminus
۱
به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه‌برداری کشور، دکتر علی سلطانپور مدیر آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه‌برداری کشور از انجام بیش از 6300 کیلومتر عملیات هیدروگرافی توسط شناور ایران آبنگار در سه ماهه اول سال 1399 خبر داد و افزود: «مناطق هیدروگرافی شده شامل آب‌های منطقه مطاف و بندر شهید عامری است که تاکنون مورد هیدروگرافی قرار نگرفته بود. شناور ایران آبنگار در سال‌های 98 و 97 نیز هیدروگرافی از مناطق فراساحلی پارس جنوبی و جنوب لاوان را به عهده داشته است.»

وی افزود: «راهبری شناور ایران آبنگار هم اینک توسط بخش خصوصی (شرکت دریا پیکر سیراف) انجام می‌شود و مدیریت آبنگاری و امور جزرومدی علاوه بر انجام عملیات هیدروگرافی، نظارت بر عملیات نگهداری و راهبری شناور ایران آبنگار را نیز عهده دار است.»

سید روح‌الله نوربخش رئیس اداره ناوبری و تجهیزات، مسئول تیم هیدروگرافی و نماینده ناظر بر روی شناور ایران آبنگار نیز در خصوص عملیات انجام شده مذکور گفت: عملیات شناور ایران آبنگار در سه ماهه گذشته با توجه به شیوع ویروس COVID-19 با مشکلاتی روبرو بود؛ چه آنکه تردد به شناور، تامین مایحتاج و امور تعمیراتی با محدودیت‌هایی روبرو گردید ولی با تلاش‌ها و هماهنگی‌های انجام شده به شکر خدا عملیات هیدروگرافی توسط شناور ایران آبنگار متوقف نشد و هم اینک نیز در جریان است.

به گفته وی، علاوه بر مشاهدات عمق و اندازه‌گیری سرعت صوت با دستگاه SVP، فعالیت‌های متعددی به منظور نگهداری شناور انجام شده است که در این خصوص می‌توان به تامین پرسنل، تامین سوخت، انجام امور بندری، تعویض روغن موتورها و ژنراتورها، تامین آب و خواروبار، تست پمپ‌های آتشنشانی و ژنراتور اضطراری، تست موتور قایق، تعویض ایمپلر پمپ آب شور ژنراتور، جوشکاری و رفع نشتی برخی لوله‌های خروجی، شستشو، اسکراب و رنگ آمیزی بخش‌های بیرونی شناور، تعویض فیلترهای موتورها و ژنراتورها، تعمیر پمپ کمکی آب شور جهت خنک‌سازی ژنراتور دوم، تعمیر نشانگر زاویه سکان، سرویس توربوشارژر موتورها، تعمیر و سرویس پمپ آب شور ژنراتور سوم و سرویس آلترناتور ژنراتور اول اشاره نمود.»

نوربخش اضافه کرد: «مشاهدات هیدروگرافی پس از اعمال تصحیحات لازم و افزودن عوارض ساحلی و علائم کمک ناوبری به چارت‌های دریایی تبدیل می‌شود که امروزه بطور الکترونیک (ENC) در اختیار دریانوردان قرار می‌گیرد. با انجام عملیات هیدروگرافی در این منطقه، ضمن شناخت بهتر عوارض بستر دریا، امکان تهیه چارت‌های دریایی از آن فراهم شده و ایمنی دریانوردی افزایش می‌یابد. تاکنون 58 چارت ناوبری دریایی از تولیدات سازمان نقشه‌برداری کشور پس از اخذ تاییدیه‌های بین المللی لازم در سطح جهانی منتشر شده‌اند. با انتشار چارت‌های داخلی، چارت‌های قدیمی تهیه شده توسط کشورهای بیگانه (انگلیس و روسیه) حذف شده و با توجه به به‌روز بودن چارت‌های جمهوری اسلامی ایران، ایمنی دریانوردی در آب‌های داخلی و تحت حاکمیت کشور تامین می‌گردد.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما