plus
reset
minus
plus
minus
تاریخ انتشارجمعه ۴ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۴۴۲
فعالیت ها

مشارکت درایجاد سامانه فروش الکترونیکی محصولات سازمان نقشه برداری کشور (با مشارکت دفتر IT سازمان)

plusresetminus
۱
مشارکت درایجاد سامانه فروش الکترونیکی 
محصولات سازمان نقشه برداری کشور 
(با مشارکت دفتر IT سازمان) 
(به منظور استقرار در اداره امور مشتریان مدیریت خدمات فنی) 
 
مقدمه:
افزایش روز­افزون تعداد ارائه دهندگان اطلاعات مکانی و نقشه ­ای در محیط وب کاملاً مشهود است به نحوی که طبق گزارشی در سال 2006، تعداد 400 هزار لایه اطلاعات مکانی به این نحو در محیط اینترنت ارائه گردید. این رشد فزاینده ارائه سرویس­ های مکانی، متخصصین این حوزه را بر آن داشته تا تسهیلات ویژه­ ای تحت عنوان ژئوپورتال برای جستجو در میان این حجم انبوه از اطلاعات تدارک ببینند. در این ساختار از نرم ­افزارهای متن باز Geoserver و Openlayersدر راه ­اندازی و بهره ­برداری از سرویس ­های WMS ،WFS و WMTS استفاده شده است. فرآیندی که کاربر می­ تواند نقشه­ ها و لایه­ های مکانی مدنظر خود را در بستر شبکه(با استفاده از سامانۀ اطلاعات مکانی)، انتخاب، سفارش و خریداری نماید. این فرآیند به واسطه سرعت، دقت و سهولت در کار، در حال گسترش در جامعه نقشه­ برداری جهان و ایران می باشد.



شکل1: مراحل مدیریت درخواست کاربران در سامانه فروش الکترونیکی محصولات 


سامانه فروش اینترنتی محصولات سازمان نقشه برداری کشور:
سامانه فروش اینترنتی محصولات سازمان نقشه برداری کشور، امکان جستجوی محصولات را بر اساس فراداده های آنها فراهم می آورد. به عبارت دقیق تر، کاربر پس از ورود به این سامانه، معیارهای مد نظر خود را در انتخاب داده مکانی(طبق فراداده های موجود در سیستم)، مشخص کرده و بر اساس این معیارها، فرآیند جستجو در داده های موجود سازمان نقشه برداری کشور آغاز می گردد. لازم به توضیح است که این معیارها هم شامل معیارهای مکانی و هم معیارهای توصیفی می باشند. سپس نتایج این جستجو به اطلاع کاربر رسیده و او محصولات مطلوب خود را به منظور خریداری، تعیین می نماید.
پس از افزودن محصولات مورد نظر به سبد کالا، کاربر وارد یکی از درگاه های بانکی پرداخت الکترونیکی شده و مبلغ مورد نظر را واریز می نماید. بعد از واریز مبلغ، امکان دانلود محصولات درخواستی برای کاربر، فراهم می شود.
پیاده سازی فنی امکان جستجوی محصولات سازمان بر اساس فراداده ها و مطلع ساختن کاربر از نتایج جستجو، بر عهده اداره کل سامانه ها و زیرساخت های اطلاعات مکانی است. دفتر فن آوری اطلاعات نیز مدیریت کار از مرحله اضافه شدن محصولات به سبد خرید کالا تا نهایی شدن عمل پرداخت الکترونیکی را بر عهده خواهد داشت.
اقدامات اداره کل سامانه ها و زیرساخت های اطلاعات مکانی در راه اندازی سامانه فروش اینترنتی محصولات سازمان نقشه برداری کشور:
* تهیه فراداده محصولات سازمان: تدوین استاندارد فراداده برای حداقل مستند سازی داده‌های مکانی در زیرساخت ملی داده‌های مکانی، تعیین حداقل اقلام فراداده متناسب با هر محصول، نگاشت اقلام فراداده ­های موجود به استاندارد فراداده مذکور و تهیه فراداده استاندارد برای هر محصول از اقدامات انجام شده در راستای تهیه فراداده های محصولات سازمان نقشه برداری کشور طبق استاندارد ISO19115 است.
* آماده سازی سرویس های مکانی متن باز: در این مرحله از کار، سرویس های مکانی متن بازWMS ، WMTS و ... (طبق استانداردهای OGC) از لایه های اطلاعات مکانی موجود تهیه می شوند. همچنین فرآیندهای بهینه سازی ارائه سرویس‌ ها، نظیر ساختن هرم ها و تایل ها و ... نیز در این مرحله انجام می گیرد.
تهیه سرویس فهرست اطلاعات موجود در سازمان نقشه برداری کشور و پایگاه فراداده ­های مربوطه: طراحی و پیاده سازی پایگاه فراداده اطلاعات مکانی به منظور ذخیره سازی فراداده در پایگاه داده (PostGIS)، ارتباط این پایگاه داده با GeoNetwork (نرم‌افزار متن باز ایجاد کاتالوگ سرویس) به عنوان کاتالوگ سرویس سازمانی، مراحل کاری این فاز را تشکیل می دهند.
در نهایت، با اتصال کاتالوگ سرویس به پایگاه داده های مکانی، امکان ارائه خدمات به کاربران میسر گردیده و آنها می توانند از خدمات خرید برخط محصولات سازمان نقشه برداری کشور بهره مند شوند.
نتایج و مزایای اجرای طرح: 

* امکان مقایسه محصولات و قیمت های آنها
* عدم نیاز به حضور فیزیکی کاربر درسازمان نقشه برداری کشور­ جهت خرید داده­ ها
* صرفه جویی در زمان، انرژی و منابع
* انعطاف پذیری در زمان خرید
* اجرای بخش دیگری از برنامه دولت الکترونیک
* تسریع و تسهیل در دسترسی به داده­ های مکانی
* عدم نیاز به موزائیک شدن(شیت وایز) داده ­های مکانی و پرداخت مبلغی صرفاً بابت قسمت مورد درخواست کاربر



شکل2: استفاده همزمان از پایگاه های مختلف در سامانه فروش الکترونیکی محصولات سازمان


مراحل کاری جهت راه اندازی سامانه فروش محصولات:

* انتخاب نرم‌افزار پایه جهت ارائه سرویس‌ها
* شناسایی لایه‌های مکانی سازمان نقشه برداری کشور
* سفارشی‌سازی نرم افزارها طبق خواسته کاربران
* سیاست‌گذاری مجوزها و نحوه در اختیار قراردادن داده­ ها به کاربران(از طریق اینترنت یا اینترانت)
* پیاده‌سازی نرم افزار احراز هویت و مجوز دسترسی برای کاربران در حین استفاده کاربران از نرم افزار (Authentication- Authorization)
* تهیه برنامه جانبی جهت برش محدوده مشخص شده از پایگاه داده(طبق سفارش کاربر)، محاسبه قیمت(مطابق تعرفه) و فشرده‌ سازی آن جهت در اختیار گذاشتن به کاربر پس از تایید پرداخت الکترونیکی از طریق درگاه بانکی
* راه‌اندازی و ارائه سرویس‌های مختلف لایه‌های مکانی(WFS- WPS- WMTS- WMS) به کاربران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما