plus
reset
minus
plus
minus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۳۴۲۸
آغاز تعاملات سازمان نقشه برداری کشور و وزارت نفت/ ارائه طرح ایجاد کاداستر دریایی از سوی سازمان نقشه برداری کشور

دکتر جعفرزاده ایمن‎‌آبادی:توسعه زیرساخت داده‌های مکانی و کاداستر دریایی همکاری دستگاه‌های ذیربط از جمله شرکت ملی نفت را به جهت اهمیت و گستردگی فعالیت‌های دریایی می‌طلبد

دکتر جعفرزاده ایمن‎‌آبادی رییس سازمان نقشه‌برداری کشور طی نشستی در وزارت نفت که با حضور مدیر عامل شرکت ملی نفت برگزار شد، گفت:« توسعه زیرساخت داده‌های مکانی و کاداستر دریایی همکاری دستگاه‌های ذیربط از جمله شرکت ملی نفت را به جهت اهمیت و گستردگی فعالیت‌های دریایی می‌طلبد.»
plusresetminus
 
به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، در روز یکشنبه مورخ 12 بهمن 1399 به ابتکار سازمان نقشه برداری کشور، جلسه ای در محل وزارت نفت با موضوع طرح «کاداستر دریایی» برگزار شد و در خصوص اهمیت ایجاد کاداستر دریایی در کشور بحث و تبادل نظر گردید. این جلسه با حضور دکتر کرباسیان مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، دکتر زبیدی مدیر برنامه ریزی و تلفیقی و مهندس هندی مدیر اکتشاف شرکت نفت؛ همچنین دکتر جعفرزاده ایمن‌آبادی رییس سازمان نقشه برداری کشور، مهندس بکتاش معاون فنی و تولید اطلاعات مکانی، مهندس قنبرزاده مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل و دکتر سلطانپور مدیر آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه برداری کشور تشکیل گردید.

دکتر جعفرزاده ایمن آبادی، ضمن ارائه گزارشی در خصوص فعالیت های سازمان نقشه برداری کشور و اهمیت داده های مکانی در توسعه کشور اذعان داشت:«سازمان نقشه برداری کشور در زمینه تهیه نقشه های دریایی، پایش و مدلسازی تراز دریا از تجربه و تخصص کافی برخوردار است و هم اینک نیاز به کاداستر دریایی به عنوان بستری برای مدیریت محدوده های دریایی در کشور احساس می‌گردد. توسعه زیرساخت داده های مکانی و کاداستر دریایی نیازمند همکاری ارگانهای دریایی بوده و از این نظر شرکت ملی نفت با توجه به حضور گسترده در فعالیتهای دریایی از نقش و اهمیت زیادی برخوردار است.»

در بخش دیگری از این جلسه، دکتر سلطانپور توضیحات فنی در خصوص کاداستر دریایی و اهمیت آن ارائه و تفاوتهای کاداستر دریایی با کاداستر زمینی را تشریح نمود. وی خاطر نشان کرد:«استفاده از دریا به منظورهای مختلف اعم از برداشت ذخائر زنده و غیر زنده، توریسم، تجارت دریایی و غیره رو به افزایش بوده و عدم مدیریت آن می‌تواند ضمن آسیب به محیط زیست دریایی، توسعه پایدار دریایی را نیز به مخاطره اندازد.

سلطانپور افزود:«توسعه کاداستر دریایی در کشورهای پیشرفته آغاز شده و عدم توسعه این کاداستر می‌تواند در آینده تبعاتی برای کشور داشته باشد.»

در ادامه، مهندس هندی در خصوص فعالیت‌های اکتشافی شرکت نفت توضیحاتی اذعان داشت و اهمیت داده های مکانی در پروژه های اکتشافی شرکت نفت را در کنار سایر داده های ژئوفیزیکی مورد تاکید قرار داد. دکتر زبیدی نیز از اهمیت الزام شناخت موقعیت اهمیت سازه های دریایی حمل انرژی کف دریاها برای خطرات لنگرها خبر داد.

در بخش دیگری از این نشست دکتر کرباسیان گفت:« تعیین محدوده های دریایی به منظور حفاظت از تاسیسات نفتی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که مشخص نبودن این محدوده ها میتواند احتمال تصادمات و حوادث دریایی را افزایش داده و بنابراین خسارات زیادی را به کشور تحمیل نماید.»

در ادامه توضیحاتی در ارتباط با نقش موثر سازمان نقشه برداری کشور در انواع کاداستر در بخش نقشه و اطلاعات مکانی توسط مهندس بکتاش ارایه شد. معاون فنی و تولید اطلاعات مکانی سازمان نقشه برداری کشور به موارد قانونی نقش سازمان در کاداستر اشاره نمود و موضوع مالکیت سازه های نفتی در دریاها، تعیین حریم ها و اشتراک گذاری داده ها بین ارگان های دریایی را از مهمترین مزایای کاداستر دریایی عنوان کرد.

در پایان جلسه و به عنوان جمع بندی مقرر گردید تا جلسات فنی بین کارشناسی بین شرکت ملی نفت و سازمان نقشه برداری کشور برگزار گردد تا نیازها و نحوه همکاری‌های فیمابین از نظر فنی مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد و در این راستا تفاهم نامه همکاری های مشترک بین طرفین منعقد گردد.
 
https://www.ncc.gov.ir/vdci.rapct1a5vbc2t.html
ncc.gov.ir/vdci.rapct1a5vbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی