کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیریت آبنگاری و امور جزرومدی اعلام کرد:

انتشار راهنمای جدید در خصوص دقت عمق در چارت های ناوبری الکترونیک(ENC)

15 آذر 1399 ساعت 9:56

امروزه چارتهای ناوبری الکترونیک با توجه به الزامات دریانوردی بطور گسترده ای توسط دریانوردان مورد استفاده قرار گرفته و عملا جایگزین چارتهای کاغذی شده اند. اگرچه اطلاعات کیفیت داده نیز در این فرمت به کاربران ارائه میشود ولی برای کاربران که عموما دریانوردان می باشند قابل فهم نبوده و یا از آن آگاه نبوده و بنابراین از آن استفاده نمی نمایند.از این رو سازمان بین المللی هیدروگرافی برای کمک به دریانوردان در تصمیم گیری آگاهانه بر اساس داده های موجود در سیستم های ناوبری خود ، راهنمای جدید (S-67) را متتشر نموده است که سعی دارد تا کاربران چارتهای ناوبری الکترونیک را نسبت به کیفیت داده های مکانی ارائه شده در آن آگاه نماید.


 به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، خانم مجتهدی معاون مدیریت آبنگاری و امور جزرومدی ضمن اعلام خبر فوق افزود:« امروزه چارتهای ناوبری الکترونیک با توجه به الزامات دریانوردی بطور گسترده ای توسط دریانوردان مورد استفاده قرار گرفته و عملا جایگزین چارتهای کاغذی شده اند. اگرچه اطلاعات کیفیت داده نیز در این فرمت به کاربران ارائه میشود ولی برای کاربران که عموما دریانوردان می باشند قابل فهم نبوده و یا از آن آگاه نبوده و بنابراین از آن استفاده نمی نمایند. راهنمای جدید سعی دارد تا کاربران چارتهای ناوبری الکترونیک را نسبت به کیفیت داده های مکانی ارائه شده در آن آگاه نماید.»
 
وی در خصوص داده های چارت های ناوبری الکترونیک گفت : «این داده ها بسته به زمان داده برداری، نوع تکنولوژی مورد استفاده و همچنین پوشش بستر میتواند از نظر صحت بسیار متفاوت باشد. این در حالیست که دریانوردان بواسطه عدم آشنایی با علوم ژئوماتیک و مراحل هیدروگرافی و تهیه چارتهای دریایی، آشنایی کافی با مقوله صحت و بازه اطمینان ندارند. راهنمای جدید سعی دارد تا کاربران چارتهای ناوبری الکترونیک (دریانوردان) را با اطلاعات کیفیت داده ها در چارتهای دریایی آشنا نماید.»

مجتهدی در ادامه گفت : در بعضی مناطق ، موقعیت واقعی مخاطرات احتمالی ممکن است به طور افقی و عمودی با آنچه در چارت درج شده است متفاوت باشد. از این رو سازمان بین المللی هیدروگرافی برای کمک به دریانوردان در تصمیم گیری آگاهانه بر اساس داده های موجود در سیستم های ناوبری خود ، راهنمای جدید  (S-67) را متتشر نموده است . این راهنما به دریانوردان کمک میکند تا ارزیابی بهتری از صحت و قابلیت اطمینان داده های عمق و موقعیت در چارت های الکترونیکی ناوبری بدست آورند.
یکی از ویژگیهای اصلی این راهنما توضیح منطقه اطمینان (Zone  of Confidence)  است که دسته بندی از سطوح صحت در داده ها را توضیح میدهد. منابع داده بر اساس صحت در شش کلاس از صحت بالا تا صحت ضعیف  و در انتها کلاس "فاقد ارزیابی" طبقه بندی می شوند. تفاوت در کیفیت داده به این معنی می باشد که موقعیت موانع و در نتیجه مخاطرات میتواند از 5± متر تا بیش از 500 متر و در عمق از 5±  متر تا بیش از 7± متر تغییر کند. با توجه به این که فقط 5  درصد آبهای ساحلی جهان با  بالاترین دقت عمق مورد هیدروگرافی قرار گرفته اند، این موضوع نشان میدهد که درک کامل نحوه ارزیابی اطلاعات نمایش داده شده برای دریانوردان چقدر ضروری است.»
 
معاون مدیریت آبنگاری و امورجزرومدی افزود : «پیشرفتهای حاصله در فن آوری برداشت اطلاعات و بویژه ستفاده از سیستم تعیین موقعیت ماهواره ای GPS از دهه 90 موجب گردید تا داده های میدانی بیشتر دقیق تری جمع آوری و در دسترس قرار گیرد. هر ساله دانش ما از دریاها و اقیانوس ها بیشتر میشود و این موضوع میتواند این تصور را به وجود آورد که آنچه در چارت نمایش داده میشود صد درصد صحیح است. امروزه تصاویر ماهواره ای مدرن میتوانند برای تصحیح موقعیت بسیاری از عوارض دور از ساحل مانند جزیره ها یا صخره ها به کار رود ولی هرعارضه ای که چند متر زیر سطح آب باشد کماکان قابل مشاهده نخواهد بود. و موقعیت آن بر روی چارت دریایی میتواند نشان دهنده موقعیت واقعی نباشد. همچنین، بسیاری از مناطق هیدروگرافی نشده اند و یا اطلاعات هیدروگرافی آنها بروز نبوده و بنابراین عوارض دریایی وجود دارد که از آن آگاهی نداریم و یا داده های آن ممکن است از صحت کافی برخوردار نباشد. بنا به اظهار آقای دکتر ماتیاس یوناس (دبیر کل سازمان بین المللی هیدروگرافی) "در بعضی از چارت های دریایی از داده های بیش از صد سال پیش استفاده شده است. این در حالیست که دریا طی این مدت طولانی تغییر کرده و همچنین، تکنولوژی نیز پیشرفت کرده است و این بدان معنی است که ما اطلاعاتی با دقت بالاتر می توانیم داشته باشیم." بنابراین شاید بهتر باشد اینطور عنوان شود که "این که کاملا نادیده بگیریم که کجا هستیم و بدانیم که نمیدانیم بهتر است تا اینکه با اطمینان به جایی که نیستیم باور داشته باشیم"»

وی در مورد چگونگی اطلاع از کیفیت داده های موجود در چارتها گفت: « بر روی چارت های دریایی کاغذی، دیاگرامی وجود دارد که اطلاعات لازم در خصوص منابع داده را در اختیار کاربران قرار میدهد و دریانوردان میتوانند با استفاده از آن آگاهی لازم را در خصوص کیفیت داده ها و منابع آن کسب نمایند. اما استفاده از این اطلاعات و نمایش آن در حالت رقومی و الکترونیکی برای کاربران روشن نیست. سیستم های نمایش اطلاعات چارت الکترونیکی (اکدیس) قادر به نمایش اطلاعات کیفیت و دقت داده ها می باشند ولی به منظور آگاهی از دقت داده ها و منطقه یا بازه اطمینان، دریانوردان باید لایه " اطلاعات مربوط به لایه نمایش" را فعال نمایند . از آنجایی که نمایش این لایه ها باعث شلوغ شدن صفحه نمایش میشود بعضی دریانوردان در برنامه ریزی سفر و طول مسیر آن را غیر فعال میکنند. هدف از این راهنمای جدید مهیا کردن اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت سطوح دقت است به گونه ای که تفاوت اطلاعات نمایش داده شده و موقعیت واقعی موانع و مخاطرات برای دریانوردان قابل فهم باشد.»

وی سپس افزود : «باید توجه کرد که کیفیت داده خوب به معنای بی نقص و خوب بودن داده ها نبوده و به این معنی است که کاربر نهایی به خوبی از کیفیت داده ها مطلع می باشد. این موضوع با توجه به ظهور مقوله هایی مانند توسعه ناوبری اتوماتیک از اهمیت بیشتری برخوردار میگردد تا ایمنی ناوبری تامین گردد و بدین منظور لازمست تا کیفیت داده ها معلوم بوده و توسط سیستم های ناوبری قابل استفاده باشد.»

مجتهدی در خاتمه گفت: « نشریه S-67 یا همان "راهنمای اطلاعات دقت عمق در چارت الکترونیکی ناوبری" توسط کارگروه کیفیت داده سازمان بین المللی هیدروگرافی و با مشارکت نمایندگان صنایع مختلف ازجمله شرکت های حمل و نقل و سفر های دریایی  تهیه شده است. این راهنما در واقع مکمل نشریه S-66 تحت عنوان "حقایقی درباره چارت های ناوبری الکترونیکی و الزامات حمل و نقل" می باشد تا ناوبران آگاهی عمیق تر و دقیق تری نسبت به تفسیرداده های ارائه شده در چارت های الکترونیک ناوبری کسب نمایند. همچنین توصیه می شود که کاربران نسبت به مطالعه دسته بندی های ملی دقت اطلاعات به کار رفته در چارت های ناوبری مانند کتابچه های دریانوردی و ناوبری و وب سایت های مراجع ملی هیدروگرافی مراجعه کنند.»
 
منبع: سایت سازمان جهانی هیدروگرافی www.iho.int
 


کد مطلب: 3200

آدرس مطلب: https://www.ncc.gov.ir/fa/news/3200/انتشار-راهنمای-جدید-خصوص-دقت-عمق-چارت-های-ناوبری-الکترونیک-enc

سازمان نقشه برداری کشور
  https://www.ncc.gov.ir