Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
plus
reset
minus
plus
minus
تاریخ انتشارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۵۴۵۲

تأکید کارشناسان گردهمائیGeospatial World بر لزوم پایداری ارتباط در موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی

مهندس غلامرضا کریم‌زاده، اداره کل ژئودزی و نقشه‌برداری زمینی
تأکید کارشناسان گردهمائیGeospatial World  بر لزوم پایداری ارتباط در موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی
plusresetminus
تأکید کارشناسان گردهمائیGeospatial World  بر لزوم پایداری ارتباط
در موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی
 
گردهمائی Geospatial World (گردهمائی دنیای مکانی 2022) در روزهای 10 الی 12 می سال جاری در آمستردام برگزار شد. پنج نفر از کاشناسان حاضر در این گردهمائی، طی نشستی، بر تأثیر پایداری و بهبود موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی (PNT) روی فعالیت‌های اقتصادی تأکید کردند، و در صحبت‌های خود تصریح نمودند که هرگونه اختلال در دسترسی، قابلیت اطمینان، پایداری و یکپارچگی موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی، موجب تضعیف زیرساخت‌های حیاتی خواهد شد که برای حفظ و بقای امنیت ملی، فعالیت‌های تجاری و سلامت عمومی لازم هستند.
به گفته کارشناسان، وابستگی فزاینده به خدمات مرتبط با موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی و همچنین هزینه‌های اقتصادی بالقوه بالای ناشی از عدم پایداری در ارتباطات ماهواره‌ای، نشان‌دهندۀ نقش و اهمیت حیاتی سیستم‌های GPS و GNSS در اقتصاد جهانی و امنیت ملی کشورها در سراسر جهان است. از نگاه این کارشناسان، سامانه‌های موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی پایدار و تاب‌آور[1]، برای جلوگیری از بروز قطعی ارتباط GPS/GNSS کاملاً ضروری هستند و ایجاد ارتباط پایدار در سیستم‌های تعیین ‌موقعیت ماهواره‌ای، به فناوری‌های متعددی از سرویس انتقال زمان و فرکانس مرجع در شبکه[2] گرفته تا زیرساخت‌های بی‌سیم زمینی و ماهواره‌های مدارگردی نزدیک به زمین (LEO) نیاز دارد.
شایان ذکر است Geospatial World یا دنیای مکانی، یک اتاق فکر[3] جهانی است که در راستای افزایش آگاهی دولت‌ها و سیاست‌گذاران، صاحبان کسب‌وکار و نیز عموم مردم در خصوص استفاده از داده‌ها و فناوری‌های مکانی تلاش می‌کند.
در دومین روز نشست عمومی این گردهمائی، موضوع تأثیر و ارزش موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی بر اقتصاد جهانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رابرت کاردیلو[4]، رئیس گروه کاردیلو و مدیر سابق آژانس ملی اطلاعات مکانی ایالات متحده[5] (NGA) که ریاست هیأت کارشناسان را بر عهده داشت، طی سخنانی اظهار نمود: "حضور ما روی این سیاره با آگاهی فردی و جمعی‌مان از مکان و نیز اعتماد ما برای حرکت امن و کارآمد از مکانی به مکان دیگر، و البته تحت یک چارچوب مشترک موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی، شکل گرفته است."
همچنین چارلی تریمبل[6]، بنیان‌گذار شرکت تریمبل، در صحبت‌های خود گفت: "گوشی هوشمند نمونه شگفت‌انگیزی است از این‌که چقدر موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی با زندگی ما عجین شده است". او سه مرحله اساسی را برای رسیدن تعیین موقعیت و ناوبری ماهواره‌ای به جایگاه حقیقی خود در اقتصاد جهانی تعیین کرد. ایشان در ادامه افزود: "مسیر آغاز عصر فضا تا گوشی‌های هوشمند به هر مقداری که طول کشید اما روشن و سرراست بوده است. ابتدا، اسپوتنیک به سیستم‌های ناوبری جهانی منجر شد. سپس، فاجعه شاتل ما را به این حقیقت رساند که سیستم ماهواره‌ای یک ابزار اطلاعاتی است و اکنون، ادغام موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی با اینترنت ثابت و همراه، در حال تغییرِ دنیای ما است".
مارتین سویتینگ[7]، رئیس اجرایی فناوری ماهواره‌ای ساری[8] گفت: "اولین قرارداد ما با ESA (آژانس فضایی اروپا[9]) برای بررسی امکان استفاده از ماهواره ناوبری و زمان‌سنجی به کمک تکنیک‌های ماهواره‌های کوچک بود که در سال 1985 ایده‌ای غیر معمول به نظر می‌رسید. اکنون در آژانس فضایی اروپا، ما پروژه‌ای به نام Hydro GNSS را آغاز کرده‌ایم که از بازتاب‌سنجی ماهوارۀ ناوبری ساری برای بررسی موضوعات متنوع اقلیمی اعم از تشخیص آب یا زیست توده[10]، و غیره استفاده می‌شود. البته کار ما در این حد هم متوقف نمی‌شود. رویکرد ما به سمت اقتصاد قمری[11] است. در واقع، موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی آینده بسیار روشنی دارد. در طول این دهه، استفاده از موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی به سطح زمین محدود نخواهد بود، بلکه به سطح ماه نیز کشیده خواهد شد."
رودریگو دا کوستا[12]، مدیر اجرایی آژانس برنامه فضایی اتحادیه اروپا (EUSPA) نیز طی بیاناتی اظهار داشت: "هر روز شاهد اتفاقات جدیدی به ویژه در زمینه برنامه‌های دولتی ارتباطات ماهواره‌ای، آگاهی از موقعیت فضایی و موارد دیگر هستیم که به نفع شهروندان رخ می‌دهند. برنامه‌های گالیله، EGNOS (سرویس پوشش ناوبری ماهواره‌ای زمین ثابت اروپا‌)، کپرنیک Copernicus و GOVSATCOM (برنامه‌ مخابرات ماهواره‌ای دولتی اروپا)، از حوزه‌های کلیدی فعالیت‌های فضایی اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند. همة این برنامه‌ها سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی هستند که نتایج استفاده از آن‌ها، در نهایت، در عرصه‌های مختلف اقتصاد و زندگی روزمره ما ظاهر می‌شوند."
گیلیان اسمیت[13]، معاون بازاریابی شرکت NextNav نیز در صحبت‌های خود اشاره کرد: "تنها در ایالات متحده، تأثیر اقتصادی GPS به یک تریلیون دلار نزدیک می‌شود و هر 2 تا 3 سال نیز دو برابر می‌گردد. اما این یک نقطه آسیب‌پذیر مهم به حساب می‌آید. " وی اضافه کرد: "این موضوع نیاز به پایداری ارتباط در موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی را آشکار می‌کند. ما واقعاً معتقدیم که نیازهای ما فراتر از آن فناوری است که در دهۀ شصت ایجاد شد. ما به افزایش دقت و در دسترس بودن تعیین موقعیت و ناوبری به ویژه در محیط‌های شهری نیازمندیم. من فکر می‌کنم بسیاری از شما که سعی کرده‌اید از تعیین موقعیت ماهواره‌ای در شهر‌های بزرگ استفاده کنید، اهمیت پایداری ارتباط را تجربه کرده‌اید. نقطه آبی (Blue Dot) در فضاهای سرپوشیده و داخل ساختمان‌ها خیلی دقیق نیست[14]. ما به ردیابی و نقشه‌برداری در فضاهای داخلی نیاز داریم. ما به داده‌های ارتفاعی نیازمندیم تا وقتی به یک مکان دقیق داخل ساختمان فکر می‌کنیم، بدانیم که در کدام طبقه هستیم. ما همچنین باید تاب‌آوری و افزونگی را افزایش دهیم، زیرا این کار امنیت بیشتری به همه ما می‌دهد."
گفتنی است کارشناسان  Geospatial Worldدر این گردهمائی پیامدهای زیان‌بار عدم حفاظت کافی از امواج  GPS/GNSS را نیز گوشزد کردند.
پارازیت و تداخل امواج GPS مسئله‌ای جدی است که به ویژه از زمان حمله روسیه به اوکراین بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است. در سال 2019، اتاق فکر واشنگتن دی سی بیش از 10000 مورد اختلال GPS (به صورت پارازیت و جعل[15]) طی پنج سال گذشته را مستند کرد. این اختلال‌ها در سال 2021  به طور فزاینده‌ای پیچیده شدند و در یک مورد عجیب، خدمه کشتی‌های ناتو مستقر در اودسا[16] موقعیت خود را به عنوان کریمه[17]دریافت کردند.
در شش ماه گذشته، حتی قبل از شروع جنگ در اوکراین، گزارش‌هایی مبنی بر پارازیت GPS در آن منطقه و اطراف آن ارائه شد. در ماه مارس، آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا هشدارهایی درباره جعل و پارازیت GNSS برای پروازهای در حال انجام بر فراز اروپا، به ویژه در اطراف کشورهای همسایه اوکراین و روسیه، صادر کرد.
بیان تأثیرات اقتصادی اختلال GPS/GNSS در سطح جهانی دشوار است. پیامدهای زیان‌بار اقتصادی ناشی از عدم حفاظت کافی از منابع تعیین موقعیت و ناوبری بسیار زیاد است و از میلیون‌ها تا میلیاردها دلار بسته به نوع، طول، شدت و دامنه جغرافیایی اختلال برآورد می‌گردد.
علاوه بر این، تأثیر قطعی ارتباط GPS/GNSS فراتر از جنبه‌های اقتصادی آن است و ممکن است زندگی انسان را به خطر اندازد. خدمات اضطراری، علائم و سیگنال‌های اضطراری و شبکه‌های مخابراتی راه دور همگی به خدمات موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی وابسته‌اند و هر گونه اختلالی می‌تواند پیامدهایی جدی داشته باشد.
در گزارشی که در سال 2019 با پشتیبانی مؤسسه ملی استاندارد و فناوری[18] ارائه شد، برآورد گردید که قطع شدن GPS روزانه یک میلیارد دلار برای اقتصاد ایالات متحده هزینه دارد. همچنین در یک مطالعه در سال 2017 در بریتانیا تخمین زده شد که اختلال پنج روزه GNSS منجر به تأثیر اقتصادی 5.2 میلیارد پوندی (معادل 7.2 میلیارد دلار) می‌شود که تأثیرات مربوط به خدمات جاده‌ای، دریایی و خدمات اضطراری، 88 درصد این هزینه را در بر می‌گیرد.
 
اقتباس از:
· https://www.gpsworld.com/resilient-pnt-is-critical-industry-experts-say/
 
· توضیح:
مؤلف متن اصلی، ویراستار ارشد نشریه GPS World، خانم Tracy Cozzens است که در سال 2006 به این نشریه پیوسته است و مترجم مسئولیتی در قبال محتوای منتشرشده ندارد.
 
[1] Resilient
[2] Network time-transfer services
[3] think tank
[4] Robert Cardillo
[5] U.S. National Geospatial Intelligence Agency
[6] Charlie Trimble
[7] Martin Sweeting
[8] Surrey Satellite Technology
[9] European Space Agency
[10] biomass
[11] lunar economy
[12] Rodrigo da Costa
[13] Gillian Smith
[14] نقطه آبی یا Blue Dot به مفهوم موقعیت‌یابی و ناوبری به کمک GPS اشاره دارد.
[15] jamming and spoofing
[16] Odessa 
[17] Crimea
[18] National Institute of Standards and Technology
https://www.ncc.gov.ir/vdch.mnmt23nkiftd2.html
ncc.gov.ir/vdch.mnmt23nkiftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی